۱۴۰۳/۴/۸

مصاحبه نشریه سراسری صدای خاک با جمشید یوسفی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور

مصاحبه نشریه سراسری صدای خاک با جمشید یوسفی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور

* رویکرد صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور را برای مخاطبین نشریه صدای خاک توضیح دهید؟
با عنایت به شعار سال مبنی بر رشد تولید با مشارکت مردم ، مهمترین رسالت صندوق بعنوان یک نهاد مالی حمایت و پشتیبانی از تلاشگران صنعت چای و زنجیره ارزش آن ( کشاورزان چایکار، کارخانجات چایسازی، فعالین بازار ) می باشد که در راستای این مهم توانسته با پرداخت انواع تسهیلات مالی مورد نیاز سهامداران و برطرف نمودن بخشی از موانع و مشکلات تولید، موجبات افزایش و رونق تولید را فراهم نماید.              
توضیح کاملتر اینکه رویکرد صندوق بعنوان یک نهاد مالی  تخصصی چای مبتنی بر حمایت و پشتیبانی مالی از  سهامداران شامل ( کشاورزان– کارخانجات و بازرگانان) قرار دارد ، یعنی وظیفه و خط مشی صندوق همواره حمایت مالی و خدمات رسانی به طرح هاو برنامه هایی  که نیاز مبرم به توسعه صنعت چای بوده، می باشد

*  بیشترین  خدمات در راستای   توسعه صنعت چای در بخش های مختلف  را تشریح کنید ؟
در بخش باغ ( چایکاران ):
-  پرداخت تسهیلات جاری و سرمایه در گردش از محل منابع داخلی صندوق به چایکاران سهامدار
-  اجرای بیمه محصول باغ چای استانهای گیلان و مازندران
-  اجرای تفاهم نامه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر
-  پرداخت تسهیلات از طریق بانک های توسعه تعاون، مهر ایران و کشاورزی جهت تهیه و خرید نهاده ها، خرید ادوات کشاورزی( انواع برگ چین، هرس، علف تراش و ... ، عملیات بازسازی و احیاء باغات رها شده چای، اصلاح الگوی کشت، بهزراعی، هرس کف بر، کمر بر، آبیاری، خرید خودرو حمل چای برای سهامداران بالای 3 هکتار و ... .
-  تهیه و توزیع کود شیمیایی مورد نیاز باغات چای از طریق انعقاد قرارداد با کارگزاری های مجاز مورد تائید شرکت خدمات حمایتی استان گیلان
-  اجرای بیمه عمر و حوادث چایکاران
-  اجرای بیمه مانده بدهکار تسهیلات صندوق
-  پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به باغداران بزرگ جهت خرید کمباین چند منظوره چای که این امر موجب بالا رفتن راندمان تولید و کیفیت و افزایش بهره وری و کاهش نیروی انسانی در باغات چای میگردد.

در بخش کارخانه:
-  پرداخت تسهیلات جاری و سرمایه در گردش از محل منابع داخلی صندوق به کارخانجات سهامدار
-  پرداخت تسهیلات سرمایه گذاری جهت خرید ماشین آلات چایسازی، بازسازی و نوسازی کارخانجات چایسازی، بهداشتی نمودن کارخانجات، خرید کالرسرتر و تغییر سیستم سوخت ، خرید موتور برق و .... .
-  پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به کارخانجات جهت پرداخت بهاء برگ سبز چای.
در بخش بازار:
-  پرداخت تسهیلات جاری از محل منابع صندوق به بازرگانان سهامدار صندوق.
-  پرداخت تسهیلات به سهامداران بخش بازار برای خرید چای خشک کارخانجات چایسازی برای پرداخت مطالبات چایکاران با هدف تحریک بازار فروش چای، برون رفت از چالش دپوی چای خشک و حمایت از تولید داخل.

*  چه خدماتی تاکنون از سوی صندوق انجام شده است؟
- راه ‌اندازی بورس چای خشک (منطقه آزاد انزلی)
- انعقاد قرارداد همکاری  با پژوهشکده چای کشور جهت افزایش کیفیت،کمیت و راندمان تولید چای به شرح زیر:
_ اجرای طرح پهنه بندی و تغذیه باغات چای.
_ اجرای طرح آبیاری قطره ای باغات چای در راستای تولید محصول کیفی و مصرف بهینه آب نسبت به آبیاری بارانی.
_اجرای طرح توصیه کودی باغ های چای آلوده به نماتد مولد زخم ریشه چای با استفاده از جمعیت نقشه نماتد
_قرارداد تولید و تکثیر ارقام جدید و تولید انبوه نهال های قلمه ای کاشف
-  اجرای طرح بیمه فراگیر باغات چای استانهای گیلان و مازندران در سال 97-96
-  انعقاد و اجرای تفاهم نامه همکاری با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر جهت  بیمه عمر چایکاران سهامدار ( بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگی ).
-   انعقاد تفاهم نامه با بانک توسعه تعاون، بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک کشاورزی
- اخذ کارگزاری بیمه باغ چای برای سال زراعی 1403-1402 ، بیمه عمر چایکاران سهامدار و بیمه مانده بدهکار تسهیلات صندوق
- تهیه و توزیع کود شیمیایی مورد نیاز باغات چای و انعقاد قرارداد با کارگزاری های مجاز
- طرح های سرمایه ای شامل: طرح مکانیزاسیون، خرید ماشین آلات چایسازی، بازسازی و نوسازی کارخانجات چایسازی، تجهیز ، آبیاری و بهداشتی نمودن کارخانجات و ...
- طرح های خدماتی شامل: تهیه و خرید نهاده ها، خدمات حمل و نقل، بازسازی و احیاء باغات رها شده چای و ... .
- تدوین و اجراء طرح باغ و کارخانه ( کشاورزی قراردادی ):
- تأمین نقدینگی پرداخت برگ سبز چای با کارمزد مناسب و بازپرداخت مجدد به صندوق در یک بازه زمانی
-  تهیه و تصویب طرح الگوی خدمت چای( تکمیل زنجیره تولید- صنعت – بازار – باغ و کارخانه در راستای افزایش کیفیت و کمیت)
-  قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات بهزراعی باغات چای و فرآوری چای با سازمان چای کشور:
-  اجرای عملیات هرس کف بر و کمر بر در باغات چای              -   اصلاح و احیاء باغ های چای رها شده
-  ارتقاء ضریب مکانیزاسیون                                                        -   نوسازی واحد های چایسازی
-  بهینه سازی مصرف انرژی در واحد های چایسازی                   -   بهداشتی نمودن کارخانجات چایسازی
- پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به 4 نفر از سهامداران و باغداران بزرگ شهرستان های لاهیجان و فومن جهت خرید کمباین چندمنظوره چای
- پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به کارخانجات چایسازی سهامدار صندوق جهت پرداخت بهاء برگ سبز چایکاران.
- پرداخت تسهیلات به سهامداران بخش بازار برای خرید چای خشک کارخانجات چایسازی طرف قرارداد با سازمان چای کشور جهت پرداخت مطالبات چایکاران


*نیازمندی ها و اقداماتی که برای پیشبرد اهداف صندوق لازم می دانید را بفرمائید و چنانچه مسئولین کشوری و استانی می توانند کاری در این خصوص انجام دهند را عنوان کنید؟

اعتبارات تخصیصی به صندوق بابت افزایش سرمایه می بایست به موقع اختصاص یابد تا از این طریق صندوق بتواند خدمات بهتر و بیشتری به سهامداران ارائه نماید.
در سنوات گذشته  بمنظور بهره مندی هرچه بیشتر از ظرفیت ها و توانمندی صنعت چای کشور منابعی به شرح ذیل جهت افزایش سرمایه این صندوق منظور گردیده بود که متاسفانه با وجود  پیگیری های متعدد تاکنون  به نتیجه  نرسیده  است  این موارد عبارتند از :
1-  عدم تخصیص اعتبارات از محل ردیف 22 اختصاص یافته در تبصره 14 قانون بودجه سال 1401 با موضوع  صندوق چای " بهزراعی و افزایش بهره وری وکیفیت تولید چای " به مبلغ 200 میلیارد تومان2-  عدم تحقق مصوبات شورای قیمت گذاری درخصوص صرفه جویی 5 درصد ردیف عملکردی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال های 1401-1400 به مبلغ 49 میلیارد تومان3-  عدم تخصیص 5 درصد از اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای استان، موضوع تبصره 3 بند " ب" ماده 31 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بمنظور افزایش سرمایه صندوق های حمایت از توسعه کشاورزی
4-  عدم تامین منابع از محل بند " ط" تبصره 8 فروش اموال مازاد سازمان چای کشور.
بنده ضمن  تشکر از حمایت های نمایندگان محترم و معزز استان گیلان در مجلس شورای اسلامی بویژه شهرستان های چایخیز در پیگیری و پادار نمودن مبلغ ۱۶۵۰۰۰۰میلیون ریال اعتبار در ردیف 106 جدول شماره 9 برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه بودجه سال 1403 کل کشور " تحت عنوان کمک به صندوق چای " ، ضروریست با عنایت به اهمیت و حیاتی بودن تخصیص بموقع و کامل اعتبار معوقه در برطرف نمودن چالش های تأمین منابع مالی صندوق بمنظور پشتیبانیهای لازم و به هنگام از دست اندرکاران زنجیره تولید چای ایرانی (چایکاران ، کارخانجات چایسازی، فعالین بازار سهامدار صندوق و....)  انجام پذیرد . لذا درخواست میگردد تا سازمان برنامه و بودجه کشور در تخصیص اعتبار ردیف فوق الذکر به صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور تسریع بعمل آورند.
صحبت دیگر اینکه  با توجه به اینکه طی سال های گذشته هیچ گونه افزایش سرمایه و کمکی به این صندوق صورت نگرفته است لذا به نمایندگی از مجموعه صنعت چای کشور و کلیه سهامداران اعم از باغداران چای، کارخانجات چایسازی و بخش بازار از مسئولین محترم استانی و ملی استدعا دارد جهت افزایش سرمایه صندوق اهتمام لازم را بعمل آورده تا از این طریق  شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت فراهم گرددو چراغ راه دست اندرکاران در سال  جهش تولید با مشارکت مردم باشیم.
 جدا از نیازمندی‌های گفته شده پیشنهاد می شود که بمنظور بهره مندی از منافع حاصل از واردات چای خارجی ( برای تامین بخشی از ناترازی تولید داخلی با نیاز واقعی سرانه مصرف  کشور ) در جهت حمایت از تولید داخلی، پیشنهاد میگردد حداقل 50% از امتیاز واردات چای مورد نیاز کشور در اختیار صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور قرار گیرد تا صندوق با اعمال مدیریت و ایجاد پیوند و ارتباط بین واردات چای خارجی و تولید چای داخلی ضمن فراهم نمودن موجبات رونق بازار داخلی بخشی از منافع واردات را به تولید کنندگان داخلی که عموماً سهامداران ( کشاورزان چایکار، کارخانجات چایسازی ، فعالین بازار ) و ذینفع صندوق چای می باشند برگرداند.

4-  در حال حاضر چه تعداد سهامدار صندوق می باشند؟

 در حال حاضر تعداد 52168  سهامدار عضو صندوق چای می باشند که از این تعداد 52030 نفر چایکار، 127 باب کارخانه چایسازی ، 10 فعال بخش بازار و همچنین شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به نمایندگی از دولت می باشند. جمع سرمایه صندوق نیز به میزان 1،177،006،190،000 ریال می باشد.     
                                          
                                        
*  در زمینه به زراعی باغات چای عملکرد صندوق را بفرمائید؟


از بدو تاسیس صندوق تنها منبع اعتباری که برای چایکاران وجود داشته و دارد همین منابع صندوق و اعتباراتی که صندوق در بانک های عاملی که تفاهم نامه منعقد کرده برای کشاورزان کارسازی نموده و متاسفانه هیچ کمک فنی - اعتباری و یارانه ای از سوی دولت بابت بهزراعی و یا بهسازی باغات چای تخصیص نیافته و پرداختی های صندوق بابت عملیات بهزراعی باغات و بهسازی کارخانجات به شرح ذیل می باشد:
تسهیلات بهزراعی باغات چای شامل عملیات احیاء باغ چای و انواع هرس ( کف بر، کمر بر و اصلاح شیب ) می باشد که به ازای مساحت زیر کشت هر باغ با معرفی ونظارت سازمان چای کشور و در ادامه معرفی نامه صندوق به بانک های عامل طرف قرارداد با صندوق صورت میگیرد.                                                                                                                               
                                                                                                                                          
در خصوص ارتقاء مکانیزاسیون باغات چای، چایکاران متقاضی و فعال با ارائه تقاضا و بررسی و تائید ادارات چای و با معرفی صندوق چای به بانکهای عامل می توانند اقدام به دریافت انواع ماشین آلات کشاورزی اعم از برگ چین تک و دو نفره، هرس تک و دو نفره، علف تراش نمایند. ماشین آلات مذکور از طریق فروشگاه های مجاز که دارای تائیدیه از مرکز مکانیزاسیون وابسته به وزارت جهاد کشاورزی می باشند قابل تأمین خواهند بود.                                                                                
                                                                                      
  در خصوص بهسازی کارخانجات چایسازی، کارخانجات متقاضی با ارائه تقاضا و بررسی و تائید سازمان چای و با معرفی صندوق چای به بانکهای عامل می توانند اقدام به دریافت انواع تسهیلات از جمله بهداشتی نمودن و بهسازی کارخانه، خرید  و نوسازی ماشین آلات کارخانه و ...  نمایند.                                                                                                                 
                                                                                                                                                            
                                                                                                                              
*  اولویت ها و برنامه های کاریتان را عنوان کنید؟
مهمترین اولویت، دریافت اعتبار جهت افزایش سرمایه صندوق است تا بتوان در راستای اساسنامه و آیین نامه صندوق خدمات بهتر و شایسته تری به سهامداران ارائه نمود.
 با توجه به اینکه در حال حاضر تنها بازوی مالی سازمان چای کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای می باشد، لذا برای ارتقاء صنعت چای کشور بایستی سرمایه صندوق چای افزایش یابد.  با عملی شدن این امر، می توان اهداف توسعه ای صندوق را به راحتی اجرائی نمود.
در پایان جهت نجات چای ایران و ارتقاء این محصول سالم نیاز به عزم ملی است که امیدواریم این اراده در دولتمردان محترم  در سالی  که مزین به سال  جهش تولید با مشارکت مردم می باشد، عملیاتی گردد.