صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
کشاورزی
محله خبر
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

روشهایی برای خواندن ذهن دیگران

در گذشته بشرهمیشه به دنبال راهی برای اطلاع ازآینده بود به همین دلیل کسب و کار فالگیری از دوران قدیم رواج داشت بعدها با پیشرفت عمل و تکنولوژی این حس کنجکاوی به اسم حس شیشم تغییر نام داد.

 

سوفیا عادلخانی: در گذشته بشرهمیشه به دنبال راهی برای اطلاع ازآینده بود به همین دلیل کسب و کار فالگیری از دوران قدیم رواج داشت بعدها با پیشرفت عمل و تکنولوژی این حس کنجکاوی به اسم حس شیشم تغییر نام داد.اگرچه هنوز هیچ مدرک و سند علمی معتبری برای ذهن خوانی دیگران به اثبات نرسیده است و تمام شنیده ها فقط در حد حرف و حدیث است اما هر از چند گاهی خبرهایی می شنویم مبنی بر ذهن خوانی بزرگسالان توسط یک کودک کم سن و سال یا حس ششم برتری که قادر است تا حدی از قصد و قرض های سایر انسان ها سر در بیاورد! هر چند که در مقابل فریب کاری های برخی تقریبا تکنیک های ذهن خوانی هم ناتوان می مانند و نتیجه عکس می دهند اما خواندن ذهنیات دیگران همچون رمزگشایی ی گاوصندوق است که احتمال پیروزی یا شکست در آن با هم کاملا برابر می باشد؛ با این تفاوت که ما در روابط روزمره یک دستاویز بزرگ یعنی فن بیان و شیوه تعامل و برقراری ارتباط در هر فرد را داریم که با استفاده از آن می توانیم شانس پیروزی خود را دوچندان کنیم.

خبرنگارجهانی پرس به سراغ مریم ملاعلی کارشناس ارشد ارتباطات رفته و درخصوص علم روابط عمومی از ایشان سوالاتی پرسیده است. ملاعلی در خصوص تعریف روابط عمومی گفت: روابط عمومی که علم روز دنیاست باید از این فن جذاب (ذهن خوانی) بهره مند شود تا به مقاصد بزرگ دست یابد. پیش از شروع ذهن خوانی لازم است زمینه های لازم را برای رمزگشایی اهداف دیگران از روی فن بیان آن ها ایجاد و شناسایی نمود.

ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان آن ها

ملاعلی ادامه داد: همه ما قادر هستیم از روی فن بیان ذهن خوانی کنیم؛ چون قبلا هم بارها این کار را در زندگی خود انجام داده ایم. ذهن خوانی چیزی نیست غیر از درک واکنش ها و عکس العمل های دیگران و بازتاب همان عکس العمل ها در رفتار خود. در واقع یک کارگزار روابط عمومی ماهر به وسیله بازتاب همین واکنش ها است که موفق می شود حدس درستی از روی زبان بدن، ارتباط کلامی و حالات هر فرد داشته باشد.

مهارت های یک کارگزار روابط عمومی همه فن حریف

ملاعلی افزود: این مهارت برای یک کارگزار روابط عمومی منظور ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان نیاز به یک پوشش خاص یا استفاده از یک وسیله منحصر به فرد که قرار باشد با آن دیگران را جادو کنیم ندارد در ذهن خوانی همچون سخنوری ارکان ظاهر سخنران مطرح نیست. در این مهارت حتی به جملات هیپنوتیزم کننده هم نیازی نداریم که بخواهیم روی مهارت های گفتاری خودمان متمرکز شویم.تنها چیزی که نیاز است آمادگی های قبل از برقراری ارتباط برای تسلط بیشتر روی فرد است

یک ذهن باز و آرام

وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که قرار است وارد یک معامله مهم شوند حتما شب قبل از تکنیک های آرامش بخش یوگا کمک می گیرند. ذهنی که آرام نباشد نمی تواند ذهن دیگران را به خوبی تحلیل کند. معمولا همه ما در زندگی روزمره مشغله هایی داریم که به واسطه آن ها فکرمان درگیر می شود. این درگیری های فکری مانع بزرگی برای رمزگشایی ذهن هستند.

روح گشایی

این مقام مسئول و کارشناس ارشد ادامه داد: روح و بدن کسی که قرار است رمزگشایی ذهن انجام دهد باید به واسطه بارش انرژی خیس شود. انرژی شما آن قدر باریده است که مخاطب را خیس باران کرده باشد؟ کسی از انرژی شما باخبر شده است یا این که قصد دارید انرژیتان را مثل گذشته به صورت نهفته نگه دارید؟!

دیدن و ندیدن!

وی افزود: یک لحظه را برای دیدن کسی که مخاطب شما شده است اختصاص دهید. بعد از این تمرکز آنی حالا یک اسکرین شات ذهنی از ساختار صورت او بگیرید. شکل صورت، اداها، صدا، حالت موها و سایر جزئیات را ثبت کنید و آن را در آلبوم ذهنتان همیشگی کنید. اما صبر کنید؛ هنوز تمام نشده است!

فن بیان در سخنرانی بداهه

وی در خصوص فن بیان در سخنرانی بداهه به خبرنگار جهانی پرس گفت: شما به عنوان یک ذهن خوان همه فن حریف نه فقط مخاطب را، بلکه باید تمام چیزهای اطراف او را زیر نظر بگیرید. این عمل به شما کمک می کند شناخت بهتری نسبت به فرد پیدا کنید. مثلا باید بتوانید فرد را از صندلی یا مبلی که روی آن نشسته است تفکیک کنید و به خاطر بسپارید که این صندلی به آن فرد تعلق ندارد!

 

برای کسب موفقیت تمرکز روی فرد

 

وی تصریح کرد: برای شروع حالا می توانید دوباره به چهره فرد نگاه کنید و تمرکزتان را از اطراف او بردارید. بیش از 15 دقیقه به چشمان مخاطب نگاه نکنید و هرگز خیره نشوید. در این 15 دقیقه اولین بازخورد یا نگرش خود را نسبت به آن فرد تعیین کنید. چهره آرامی دارد؟ چهره خشنی دارد؟ نگاهش معصوم است یا تند و تیز؟ حالت صورتش به شما آرامش می دهد یا فرد پر جنب و جوش و پر سر و صدایی به نظر می رسد؟

پروفایل های شخصیتی برای شروع ذهن خوانی

ملاعلی ادامه داد: بعد از این که خودتان را تکنیک های بالا برای ذهن خوانی دیگران از روی فن بیان آماده کردید نوبت به زمینه سازی برای مخاطب می رسد. همان طور که سخنرانی بر اساس تیپ های شخصیتی انجام می شود شما هم در این زمینه باید بر اساس قطب های شخصیتی کار کنید.

دو قطبیت مهم در فن بیان افراد مشخص می شود که با استفاده از آن می توان ذهن خوانی کرد.وقتی که در حال ذهن خوانی هستید ممکن است با دو قطبیت کاملا متفاوت رو به رو شوید.

وی درباره ذهن بتنی گفت: این ذهنیت معمولا روی یک چیز خاص به صورت اختصاصی تمرکز می کند و روی آن نیز مانور می دهد. مثلا اگر قرار است درباره یک شخصیت نظیر همسایه صحبت کند می گوید: همسایه ما ساکن طبقه پنجم.

وی درباره ذهن های فراخ ادامه داد: این ذهن ها بیش از این که روی جزئیات تمرکز کنند به کلیات می اندیشند. چنین ذهنی روی این که همسایه دقیقا ساکن چه طبقه ای است زوم نمی کند و بیشتر به نتیجه کار می پردازد.

تکنیک ذهن خوانی برای این که کنترل افکار دیگران را به دست گیرید

ملاعلی درخصوص " تکنیک ذهن خوانی گفت: در فن بیان و زبان بدن افراد معمولا نشانه هایی دیده می شود که با استفاده از آن ها می توان کاراکتر را تشخیص داد و دقیقا بر اساس کاراکتر ذهن خوانی کرد. مثلا راست مغزها عموما بر اساس احساسات صحبت می کنند و از افعال "احساس می کنم"،"تمایل دارم" و

 

…استفاده می نمایند. این افراد تمایل زیادی به استفاده از دست ها هنگام حرف زدن دارند و معمولا بدن آن ها زمان صحبت کردن درگیر می شود.

پاسخ های معنادار بدهید

وی تشریح کرد: اگر قرار است ذهنیت مخاطبتان را درباره همسایه متوجه شوید بلافاصله بعد از ذکر جزئیات توسط مخاطب می توانید متوجه شوید که اولا این همسایه تا چه حدی برای او اهمیت دارد و ثانیا لحن صحبت کردن او درباره همسایه چه طور ارزیابی می شود

همه چیز را به شوخی بگیرید

شاید وقتی همه چیز جنبه سرگرمی و طنز پیدا کند حقایق زودتر آشکار شوند.

اشتباهات را بپوشانید

وی در پایان یادآور شد: از آن جایی که هیچ انسانی کامل نیست بهتر است اشتباهات و خطاها را هنگام صحبت کردن بلافاصله با صحبت بین صحبت آوردن حذف کنید!

از عام به خاص!

سوالات خود را با توجه به قطبیت افراد از جنبه عمومی به اختصاصی تعمیم بدهید

 

 

شناسنامه


کدخبر: ۲۱۷۸۰۱
تاریخ: ۱۴۰۰/۷/۲۶     ساعت: ۹ : ۳۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024