صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
کشاورزی
محله خبر
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

رشت شهر شب های روشن

گیلان به واسطه طبیعت غنی و سبز در میان استان های کشور از بیشترین تنوع غذایی برخوردار است و بیشتر غذاهای گیلانی از محصولات بومی تهیه می شود و بسیاری از گردشگران به دلیل تجربه صرف غذاهای مختلف و به خصوص غذاهای بومی و محلی اقدام به سفر به این استان می کنند.

به گزارش صدای خاک، محمد بویری- رشت مرکز این استان، بزرگترین شهر گیلک نشین و پرجمعیت ترین شهر شمال ایران در ناحیه جلگه ای و یکی از زیباترین شهرهای گردشگر پذیر است.این شهر در سال ۹۳۶ هجری شمسی در زمان شاه طهماسب صفوی به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شد.شهری با معماری و اسلوب خاص و خانه هایی با سقف شیروانی.رشت از جاذبه های طبیعی،تاریخی و انسانی بسیاری برخوردار است و از آن به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می شود.این شهر همیشه بیدار فشرده ترین شهر ایران از نظر نسبت جمعیت به تراکم است.برای کسانی که به دنبال سفری برای تجربه زندگی شهری،معاشرت و همنشینی با اهالی و پرسه زدن در فضاهای سنتی و محلی هستند،رشت بهترین مقصد است.این شهر به دلیل بارش باران های ریز و درشت و مداوم به "شهر باران های نقره ای" شهرت دارد.تابستان هایش گرم و شرجی و زمستان هایش سرد و مرطوب است.در سال ۱۳۹۳ به پیشنهاد روبرت واهانیان معمار و رشت پژوه، روز ۱۲ دی ماه به مناسبت مرکز استان شدن این شهر در زمان حکومت سلسله‌ی صفویان، به عنوان روز تولد این شهر و به نام روز نکوداشت شهر رشت پیشنهاد شد. این روز در سال ۱۳۹۴ به افتخار نکوداشت شهر رشت به این عنوان نام گذاری شده است.
امروزه شهر رشت یکی از قطب‌های کشاورزی در سطح کشور است. رشت یکی از قطب‌های تولید برنج ایران، تولیدکننده بزرگ فولاد و قطب تولید نانو داروهای ضد سرطان کشور است.رشت از نظر تاریخی مرکز بزرگ حمل و نقل و بازرگانی بود که ایران را به روسیه و سایر نقاط اروپا متصل می کرد و به همین دلیل به دروازه اروپا معروف بود.این شهر دارای تاریخی است که به قرن سیزدهم باز می گردد که طی آن رشت مرکز بزرگ تجارت ابریشم با کارگاه های نساجی متعدد بود. گریگوری والریانو ویچ ملگونوف،یک مسافر روسی که در سال ۱۸۹۶ به رشت سفر کرده بود،در خاطرات خود نوشت که این شهر در آن زمان دارای ۵۴۶ خانه،۱۰۲۱ مغازه و ۲۷۳۱۴ نفر جمعیت بود.در آن زمان اعتبار سیاسی رشت به حدی بود که دولت های روس،انگلیس و عثمانی در رشت کنسولگری داشتند.
۲۰ آذر سال ۱۳۹۴ شهر رشت، به طور رسمی از سوی سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان "شهر خلاق خوراک شناسی" انتخاب و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شد.
یونسکو بهره برداری از منابع محلی،به ویژه گونه های مختلف ماهی و محصولات فصل،غذا به عنوان عاملی برای حفاظت و ترویج میراث فرهنگی،دنبال کردن روش های پخت قدیمی و استفاده از ظروف و روش های پخت و پز منحصر به فرد را از جمله عوامل انتخاب شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراکی ها عنوان کرد‌.
تنوع غذایی استان گیلان براساس برخی نوشته ها و کتاب سفره گیلانی بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ خوراک است.
ثبت جهانی نام رشت به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو تلاشی برای توجه به خلاقیت های بومی و حفظ شکوه اصالت های استان گیلان است.
رشت همچنین یکی از شهرهای برتر در حوزه صنایع دستی است به طوری که رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران - میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) - به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.پانزدهم دیماه ۹۹ طی مراسمی در کاخ‌ موزه نیاوران شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی،  موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شد.

*رشت شهر اولین‌ها*

میدان شهرداری رشت اولین میدان بلدیه ایران بود و به عنوان هسته مرکزی شهر رشت محسوب می شود.
اولین شعبه‌ی بانکی ایران یا بانک سپه، اولین کتابخانه ملی در ایران، اولین راه آهن کشور، اولین تئاتر و اولین داروخانه‌ی شبانه روزی در ایران در شهر رشت به وجود آمده اند.نخستین شعبه بانکی کشور که متعلق به بانک سپه بود در شهر رشت در سال ۱۳۰۴ افتتاح شد.
اولین کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در رشت افتتاح شد و بنای شاخص آن با معماری‌ای به سبک اروپای شرقی، هم اکنون در مجاورت میدان شهرداری رشت قابل بازدید است.
پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه‌آهن در ایران به سال ۱۸۴۸ میلادی از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی‌گردد و بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیربازار و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد، ۱۲ کیلومتر از این مسیر تا اواسط دوره پهلوی اول همچنان مورد استفاده بوده‌ است.
همچنین نخستین خانه سالمندان و نخستین داروخانه شبانه‌روزی نیز در رشت افتتاح شده است.

شناسنامه


کدخبر: ۲۲۵۹۳۳
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۶     ساعت: ۹ : ۴۵
امتیاز به این خبر:
  • 5
سرویس: فرهنگی       زیرسرویس: فرهنگی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024